2012-12-01

Vinprovning



Vi är fyra familjer som har kommit överens om att vi ska ses några gånger om året och ha vinprovning tillsammans. En rolig sak att göra men även att man förhoppningsvis kan bli lite mer kunnig på olika vinsorter ( jag är lite feg av mig och köper gärna samma vin hela tiden bara för att jag vet att det är gott ).
Igår började vi vinprovningen hemma hos Maria och Ivar.


Ivar förbereder vinprovningen!

Barnen hade cider/ läskprovning!




Vi fick smaka på fem olika viner:

1. Morgon ( från Frankrike ) ett mjukt och bärigt vin med inslag av blåbär, hallon och örter.

2. Chateau Haut- Canteloup ( från Frankrike ) ett stramt och nyanserat vin med inslag av svarta vinbär, plommon och mynta.

3. Peter Lehmann The Barossa Shiraz ( från Australien ) ett fruktigt och smakrikt vin med inslag av björnbär och eukalyptus

4. Marques de Arienzo ( från Spanien ) ett kryddigt och mustigt vin med inslag av dill, kakao och tobak

5.Capitel de´Roari ( från Italien ) ett kryddigt och mustigt vin med inslag av torkade körsbär




Ni kan ju tänka er hur vi alla satt och luktade, smakade och funderade på största allvar, för det var ju faktiskt en tävling där man skulle gissa vilket vin som var i vilket glas.
Jag hade faktiskt hela tre rätt av fem vilket jag tycker är bra för att vara mig. Vinnaren blev Fredrik med alla fem rätt och vinsten var..... att hålla i nästa vinprovning någon gång i februari.





När tävlingen var slut åt vi en Italiensk buffé och för att inte värdparet skulle få stå och laga mat till 8 vuxna och 8 barn hade vi "knytis" ( jättegott och jag älskar när man får gå och plocka lite utav varje )




Anneli och Fredrik!



Camilla, Anneli, jag och Maria!

Jörgen, Ivar, Stefan och Fredrik!

Var bara tvungen att lägga upp detta roliga kort på killarna!

Stefan och Camilla!


 God mat, gott vin, trevligt sällskap och ett väldigt duktigt värdpar ( som alltid såg till att fylla på de tomma glasen ) gjorde kvällen fantastiskt rolig!!!

Jag längtar till nästa träff!!!

Kram!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar