2012-01-11

Saffranskladdkaka med vit choklad

Vad ska detta bli?


Idag gick jag upp klockan 12:30 efter en natt med arbete. Blev sugen på att baka något nytt och hittade detta goda recept på en kladdkaka med vit choklad och saffran i. Man kanske igentligen ska göra den vid jul men jag tycker det passar bra att göra den nu också.




2 1/2 dl strösocker
1 dl riven mandelmassa
2 dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran ( 0,5g )

Sätt ugnen på 200 grader.
Smöra och bröa en form med avtagbar botten. Smält smöret i en kastrull. Ta av kastrullen från plattan och lägg i chokladen. Rör tills chokladen smält helt. Häll i saffran.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke, tillsätt smörblandningen och rör till sist ner äggen. Vispa med elvisp.
Häll smeten i formen och grädda i 30 -35 min mitt i ugnen.
Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar.
Servera den kall och med vispad grädde.




Källa: Matplatsen


Jag kunde inte vänta på att kakan skulle bli riktigt kall så när jag skar upp en bit var den riktigt rinnig och kladdig. Jag tror att den är perfekt imorgon när den har fått stå i kylen under natten och hårdnat till lite.
Den var iallafall jättegod!!! Prova!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar