2011-11-27

Glögg



Idag har jag äntligen satt glöggen. Det ska bli spännande att se hur den blir. Jag har gjort den en gång förut och då blev den jättegod.
Receptet har jag fått av en vän och hon gör denna glögg varje år.
I år gör jag den för att jag ska bjuda hem mina arbetskamrater på en glöggkväll om ca 3 veckor.
Det ska bli jättekul!!
Här kommer receptet....

7-9 flaskor

5 liter svagdricka
2 1/2 kg socker ( 1/2 kg socker = 6 dl
36 g kardemummakärnor
34 g kryddnejlikor
50 g jäst (vanlig)
500 g russin
5 st medelstora potatisar
15 g hel ingefära

Blanda svagdricka och socker i en stor bunke ( tex en hink ) och rör om så att sockret löses upp.
Skala potatisen och tärna den. Skala ingefäran.
Häll alla ingredienser i hinken och rör om. Om du har ett lock till hinken ska du lägga locket på men låta det ligga lite på glänt. Det går även bra med folie men noga att det får vara lite öppet.
Hinken ska gärna stå där det är varmt så att det jäser ordentligt ( den får inte stå i drag ).
Nu ska du sköta om din glögg i 3 veckor och här kommer ett schema på hur du ska göra.

Vecka 1: Rör om i glöggen 1 gång / dag
Vecka 2: Rör om i glöggen varannan dag
Vecka 3: Låt glöggen vara så att allt sjunker till botten.

När tre veckor har gått silar du glöggen och häller upp på flaskor. Färdig att avnjuta men kom ihåg att alkoholhalten kan bli hög!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar